search

Na kole se senátní hladinkou

mf-dnes.png

vloženo: 10.5.2019, 08.30

Vypít dvě piva a beztrestně nasednout na kolo, tedy pokud se jízda omezí na cyklostezky a silnice III. třídy. Tak by se dal v kostce shrnout nápad, který se na začátku května zrodil v Senátu při projednávání návrhu na zavedení „alkoholové“ hranice pro vodáky. Obě skupiny by si lidově řečeno mohly vypít stejně, do půl promile v krvi. 

Změnu prosadil především senátor Ivo Valenta, zvolený za Slovácko, kde se jezdí po vinařských cyklostezkách. I tam je ale dnes zakázáno pít. „My bychom neradi promeškali letní sezonu. Věřím, že když Sněmovna dala šanci vodákům, dá ji i cyklistům,“ řekl po prosazení Valenta. Nyní se předloha vrací do Sněmovny, kterou ještě před prázdninami čeká nejspíš hodně bouřlivá debata. 
A to mimochodem proto, že kluby budou mít většinou volné hlasování. „Myslím, že řada poslanců může tento návrh podpořit,“ uvedl předseda poslanců SPD Radim Fiala. Šéf poslanců hnutí ANO Jaroslav Faltýnek zase předpokládá, že byť záležitost na svém klubu ještě neřešili, většina ANO návrh odmítne. 

Není stanovisko, nemám názor 

MF DNES se proto ještě před finálním projednáním pokusila zmapovat, jak by hlasování mohlo dopadnout. A ukázalo se, že síly odpůrců i příznivců prolomení nulové tolerance jsou dost vyrovnané a o změně zřejmě rozhodnou dnes nerozhodnutí členové dolní komory. Jako třeba Jiří Kohoutek z SPD. „Vedení SPD nezaujalo k tomuto tématu žádné stanovisko. Tedy žádný názor nemám,“ uvedl. 
Anebo ti, kteří si pro své ano kladou podmínky. Tou nejčastější přitom je, aby cyklisté ovlivnění alkoholem nesměli ani na silnice III. tříd. „Jak by asi lidé poznali, že ještě jedou po silnici III. třídy a ne už po dvojce? A co by bylo pak? To by na dvojkách museli sesednout a ta kola vést? Fungovalo by to?“ zmínil příčinu nechuti pustit cyklisty na silnice například Václav Votava (ČSSD), kterého prý úplně nejvíc děsí představa motajícího se cyklisty před autem. 
„Proto návrh nepodpořím,“ uvedl Votava. 
Cyklisté s 0,5 promile alkoholu v krvi na silnicích se vůbec nejvíce nelíbí poslancům SPD. „Za mne jsem pro povolení mírného limitu na cyklostezkách, nicméně na silnicích jakékoliv třídy jsem proti. Na cyklostezky auta nemohou a nepatrně pomalejší reakce není tak fatální jako v provozu,“ uvedl například Pavel Jelínek z SPD. 
Příznivci prolomení nulové tolerance tvrdí, že ve výsledku může změna přispět k většímu respektu k zákonu. „Tomu totiž obecně nepros p í v á , když se plošně nedodržuje. Jsem ale zároveň pro posílení odpovědnosti a vyšší postihy, pokud někdo limit překročí,“ uvedl Martin Kupka z ODS. V senátním návrhu se v současné době hovoří o pokutě do výše pěti set korun. 
Na to už nicméně reagovala poslankyně Monika Jarošová z SPD. „Mám k tomu pozměňovací návrh,“ napsala v reakci na dotaz MF DNES a doplnila, že ona s kolegy kalkuluje s dvojnásobnou částkou. „Tisíc korun však v tomto návrhu není stropem pro udělení pokuty, ale minimální hranicí, jejíž použití se předpokládá v situaci, kdy se množství alkoholu v krvi pohybuje jen mírně nad hranicí 0,5 promile,“ stojí v odůvodnění pozměňovacího návrhu. Při vyšším promile alkoholu v krvi se pak počítá s vyšší sazbou. 

***

0,5 O tolik promile alkoholu v krvi vodáků a cyklistů se nyní hraje. 

1 000Kč by nově mohla být 

Proč nepodpoří 

Jan Bartošek (KDU-ČSL) Člověk by si měl rozmyslet, jestli chce pít, nebo řídit. Jsem pro bezpečnost na všech silnicích a zastáncem toho, aby se nepilo. 

Karel Tureček (ANO) Sám jsem cyklista, ale jízdu na kole s 0,5 promile si nedokážu představit. 

Jan Řehounek (ANO) Jsem zastánce nulové tolerance na silnici. Každý si může zajistit odvoz jiným způsobem, pokud chce pít. Včetně cyklistů. 

Jaroslav Foldyna (ČSSD) Stávající normy považuji za efektivní. S liberalizací těchto norem vznikají jen další negativní problémy. Tedy nepodpořím. 

Vít Kaňkovský (KDU-ČSL) Jako ortoped se bohužel příliš často setkávám s následky úrazů pod vlivem alkoholu, proto návrh nepodpořím. 

Pavel Kováčik (KSČM) Už ti vodáci byli za hranou a teď v případě cyklistů by to bylo jen zhoršením situace. Prolomení nulového limitu je obecně otevřením velkého průšvihu. Takže za mě: Kdyby to mělo zachránit jeden život, tak to za to stojí. 

Adam Vojtěch (ANO) Prolomili jsme nulovou toleranci u vodáků a slepě jdeme dál. Ptám se, kde to skončí? Půl, jedna, anebo rovnou dvě promile pro všechny a všude? I trocha alkoholu může mít tragické důsledky. 

Andrej Babiš (ANO) U vodáků by se o tom ještě dalo diskutovat, i když ani tam to není dobrý nápad. Dostanou se do nepříjemné situace na jezu a s 0,5 promile už jim hrozí nižší schopnost reakce a soustředění. U cyklistů to platí dvojnásob, ti jsou přímými účastníky silničního provozu a nemají mít v krvi žádný alkohol. 

Jan Chvojka (ČSSD) Alkohol v krvi bezpečnosti provozu neprospívá na silnici ani na vodě. 

Proč podpoří 

Miroslav Kalousek (TOP 09) Na kole nejezdíte 130 km/hod, a proto nevidím jediný důvod, aby si lidé nemohli na výletě dát jedno pivo nebo víno. 

Jan Farský (STAN) Současná úprava je tak absurdně přísná, až se její porušování toleruje. A to škodí. Lidé se tak učí, že se pravidla nemusí tak úplně dodržovat. Považujeme za lepší mít jasná pravidla, jejichž dodržování bude ale striktně vyžadováno. 

Tomio Okamura (SPD) Podobně to mají v Rakousku, Německu a dalších západních zemích a jde jen o nejméně frekventované silnice a cyklostezky. 

Karel Schwarzenberg (TOP 09) Zaprvé mi už leze krkem všechno zakazovat a zadruhé – kolo přece není auto. Stejně rychle na něm nikdy nepojedete. A pak taky proč jsme tedy budovali cyklostezky po vinicích? To i na nich mají cyklisté jezdit na suchu? 

Pavel Juříček (ANO) Vždyť i v autech je zcela běžné v Evropě mít tento limit. A přiznejme si, kdo si nedá dnes pivo, když jede na kole? Nebuďme pokrytci. 

František Elfmark (Piráti) V době, kdy se cyklistika stává častým způsobem trávení volného času, mi to přijde logické. A za drahé peníze vybudované tzv. vinné stezky by měly i smysl. 

Zdroj: MF dnes | 10.5.2019 | Autor: Eva Pospíšilová