search

Kolaps D1 řeší i Sněmovna

Komunisté chtějí kvůli kolapsu na dálnici D1 v důsledku sněžení a dopravních omezení navrhnout, aby za takové situace kamiony nesměly předjíždět a blokovat dopravu. Oznámil to dnes předseda jejich poslanců Pavel Kováčik v reakci na to, že se kvůli problémům na D1 nedostala řada poslanců na nynější schůzi Sněmovny k církevním restitucím. KDU-ČSL oznámila, že situaci na D1 chce projednat s vládou na úterním zasedání sněmovny.
 

Návrh slíbil Kováčik předložit v případě, pokud to neudělá ministerstvo dopravy pod vedením Dana Ťoka (ANO). O zavedení zákazu předjíždění pro kamiony na dálnicích u dopravních omezení uvažuje ministerstvo minimálně půldruhého roku. Ťok letos v únoru uvedl, že by nebyla třeba změna zákona, ale stačilo by rozhodnutí ministerstva o rozmístění dopravních značek.

"Jsem odhodlán předložit návrh zákona nebo takovou změnu zákona, pokud to neučiní pan ministr dopravy, která uzákoní, že v podobné situaci kamion nesmí vjet do levého pruhu," řekl Kováčik. Pokud by kamiony zablokovaly oba jízdní pruhy, znemožní tak údržbě silnic a dálnic obnovit provoz, dodal.

Předseda ODS Petr Fiala řekl, je připraven s Kováčikem spolupracovat na tom, aby se situace na D1 neopakovala. Kolaps dopravy na D1 podle Fialy nebyl překvapivý, protože oprava dálničního úseku u Humpolce neskončila v plánovaném termínu. Pokud se ministerstvo dopravy zmůže jen na pokutování firem provádějících rekonstrukci, situaci to nevyřeší, dodal.

Lidovci na tiskové konferenci oznámili, že budou chtít zařadit debatu o situaci na D1 na úterní jednání Sněmovny. "Chceme, aby ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic představily urychleně plán na to, jak situaci vyřešit. Nelze akceptovat, aby to tak zůstalo po celé zimní období," řekl poslanec Vít Kaňkovský

"Nechceme vést žádné dlouhé debaty, ale čekáme, že vláda a ministerstvo dopravy přijde s konkrétními opatřeními, která budou tuto kalamitu řešit," uvedl poslanec KDU-ČSL Marek Výborný.

Za situaci podle lidovců může ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic. "Ukazují se opakovaná manažerská selhání vedení resortu. Nefunguje stavební dozor v reálném čase, zcela chybí koncepční řešení. Pan ministr (Dan Ťok) svým přístupem ohrožuje nejen životy lidí, ale také komplikuje podnikání," uvedl místopředseda KDU-ČSL Marian Jurečka.

Podle vicepremiéra a minstra vnitra Jana Hamáčka je řešení situace na D1 úkolem pro ministerstvo dopravy. "Z mého pohledu není možné, aby tam zůstala ta zúžení přes zimu," řekl. Hodlá jednat s dopravní policií o zrychlení odtahů z D1. "Jde o to, aby byly zrychleny odtahy uvízlých aut a kamionů, protože to dělá pak ty problémy," uvedl.

Debatu vyvolal lidovecký poslanec Ondřej Benešík poukazem na to, že Sněmovna se zabývá dodatečným zdaněním církevních náhrad, které stejně skončí u Ústavního soudu, zatímco tisíce lidí uvízly kvůli sněhu na dálnici a jejich situaci nikdo neřeší.

Kováčik to označil za demagogické. "Kdybychom věděli, že tomu zákonu budete bránit jakýmkoli způsobem včetně toho, že necháte nasněžit, aby se nemohli poslanci a poslankyně dostat po dálnici D1 na jednání, tak bychom pro svolání této schůze zvolili jiný termín, kdy sněžení nehrozí," poznamenal.